F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Putopis: Velika nagrada Francuske 2018.

F1puls portal

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Putopisi

Uvod

Pozdrav još jednom  omladino! Stiže putopis iz Francuske, malo duži, malo teži nego obično, pa tko preživi pričat će… Krenimo!

Povratak F1 utrke  nakon dugogodišnje pauze  u kolijevku motorsporta i kolijevku Velikih nagrada nisam želio propustiti.  GP vikend je  savršeno uletio između dva hrvatska državna praznika, lowcost kompanije lete za  obližnji Marseille  (u nastavku teksta M)  tako da su  pripreme  krajem prošle godine   mogle   početi.

Prvi prijavljeni  suputnik je Neff koji leti Ryanom iz Zadra i stoji od srijede do srijede.  Vlaho mi se  pridružuje na Vueling letu u petak, a vraćamo se Voloteom  u srijedu.   Let  u srijedu mi je bio prerano, u subotu prekasno, pa sam se odlučio za ovu kompliciraniju  varijantu.

Velika je ponuda smještaja u krugu od 40-50 km.  od staze.  Hoćeš grad, selo, kraj mora, u zaleđu, vilu, apartaman, hotel, hostel, kamp…Svega ima!  Nama   je u igri bio ‘veći’  M   ( 45 km zapadno   od staze) i ‘manji’ Toulon ( 30 km jugoistočno od staze). Odlučili smo se za jednostavniju prvu opciju  i na tjedan dana bukirali apartman u M. Pošto nema želježničke stanice pored staze na izbor smo imali  preskupe  i nepraktične autobuse  , kombinaciju vlaka i taxija/ubera, nekakve nepouzdane  carpooling facebook grupe, blabla car app,    te  rent a car za kojeg smo se na kraju i odlučili.

Da ne duljim što se tiče same  staze i njene povijesti posjetite  https://www.circuitpaulricard.com/en/   i pregledajte sve linkove pod  ‘the circuit’ sekcijom.

Što se tiče karata,  svi smo  se odlučili  za najjeftinije general admission  vikend karte.  O kartama i svemu vezanom uz gp vikend više na: https://www.gpfrance.com/en/.

Srijeda

Neff stiže u popodnevnim satima u M i lagano upoznaje hood i centar grada.

Četvrtak

Dok Vlaho i ja odrađujemo radni dan, vršimo zadnje pripreme pred put i iščekujemo utakmicu Hrvatska-Argentina Neff se odlučio posjetiti popodnevni pit walk. Ujutro je vlakom otišao do Saint Cyr sur Mer-a (nekih 40ak km) , malo razgledavao , pa Uberom nekih 15ak km do staze. Dosta se nahodao po vrućini od ceste do staze, pa čekao da otvore ulaze (francuska ‘organizacija’, jel’te) , ali je na kraju bio zadovoljan viđenim, to je najbitnije. Na povratku je djelomično pogledao tekmu u Cyr-u, pa vlakom navečer nazad.

Petak

Letili ujutro preko Rima, sletili u M po planu u popodnevnim satima. Busom do želježničkog kolodvora pa 10ak min. pješke do apartmane gdje nas je Neff dočekao.  Apartman se nalazi u bivšoj tvornici cipela, zgrada izleda dosta raspadnuto, ali smještaj je bio skroz ok, lokacija odlična.   Malo došli sebi pa 10ak minuta lagane šetnje do centra M  gdje oko 7 navečer u staroj luci počinje  ‘F1 M festival’ –  parada raznoraznih  Renault povijesnih trkaćih vozila i dva F1 bolida iz zadnje V8 ere. Renaulta ( Lotusa) je vozio Montagny, a Red bulla Coulthard. Dosta ljudi, sve na francuskom, dosadnjikavo malo  osim ‘krafni’ F1 bolida začinjenih prekrasnim V8 zvukom.  Prošetali se malo lukom, vidili nešto starih zgrada, bedema,  nešto modernih muzeja,   nešto crkava –  sve u svemu M mi je ostavio puno bolji dojam od očekivanog prljavog, kriminal/kurve/droga/alkohol/ilegalnimigranti  lučkog grada. OK, prljav je i vidili smo  masu štakora po  ulicama,   ali  u staroj luci i okolici  je baš  ugodno  –  kafići, restorani, uređeni trgovi,  jahte, suvenirnice,  masu turista. Drugi dio festivala se održavao malo dalje na velikom platou, gdje je  bilo  izloženo par  bolida , nekakvi simulatori i igre za posjetitelje, bio je tu i dućan sa suvenirima, par štandova sa hranom i pićem i velika bina za dj-eve.  Svaku večer su nekakvi dj-evi nastupali.  Ulaz besplatan.  Oduševio me izloženi Hondin bolid iz 1967. kojim je Surtees pobijedio u Monzi. Tu  sam upilao  nesretnog  :D  Japanca koji održava Hondinu heritage kolekciju.    Ispred bine  nije bilo baš previše ljudi. Malo tu, malo po gradu, malo gledali nogomet, nešto pojeli i doma.  Prije spavanja čitam po portalima i faceu da je bila užasna  prometna gužva u petak i strepim za sutra.

Subota

Buđenje oko 8, u 9 smo na kolodvoru da preuzmemo rent a car.  Da uštedimo  u danima rentanja i parkinga koji je vrlo zajeban u M auto nismo iznajmili na aerodromu nego ovako pred polazak na stazu.  Rezrvacija je za 10:00, pa moramo malo pričekat.(!?)

Na kolodvoru nas je stariji F1 fan iz Australije pitao kako ćemo na stazu, pa sam mu ponudio prijevoz s nama.  Greame –  jak lik skroz, dok mu je familija ‘down under’ on putuje po f1 utrkama, Riccijev fan, naravno. Često  je u Evropi jer se bavi kupnjom i prodajom visokokvalitetne vune za talijanskog proizvođača odijela.  Zbog problema sa dnevnim limitom moje kreditne Vlaho je dao svoju kreditnu i postao naš službeni  vozač – čestitke!  Promet u M je onako… kaotičan, solidne gužve, voze kao luđaci, masu skutera, nekakvi minijaturni semafori, zanimljivi tuneli…Vrte mi se scene iz Taxija. :D  Ali bez problema napuštamo M   i  nakon nekog vremena penjemo se lagano prema stazi običnom dvosmjernom cestom. Gužva podnošljiva,  mada ja stalno ponavljam kako ćemo zapeti  u prometu, 4 sata su zapeli  jučer,  bla, bla. Ostatak putnika ne dijeli moju zabrinutost.

10ak km od staze  u selu Cuges les Pins stajemo u   Carrefour supermarketu i opskrbljujemo raznoraznim ićima, pićima i ledom  . Dalje prolazimo kraj western zabavnog parka OK Corral i konačno stižemo do posebnog prometnog režima  oko staze.  U desnoj traci ekipa čeka za A parking (Sainte Baume) , mi se prestrojavamo u lijevu i idemo za  C, D, E parking (Signes). Taj cijeli režim oko staze je trebao biti jednosmjeran, ali tu i tamo bi nekakvo vozilo došlo iz suprotnog smjera (!?).  Sve u svemu, stižemo bez problema, parkiramo i šetamo 15ak min. do staze.  Popravila se situacija u odnosu na petak, sad nisu  čekali jedan parking da se napuni, pa da   otvaraju drugi nego sve odjednom. Za vozila je bilo osigurano 25 000 parking mjesta.  Zbog minimalne gužve dugujem ekipi piće na stazi.

Što se tiče ulaza, pisalo je da se ne smije unositi alkohol, ali srećom nisu nam  nešto torbe detaljno provjeravali.    Stižemo  kod Signes zavoja, vidimo Mistral ravnicu, fp3 počinje. Na prvu sam vrlo zadovoljan vidljivošću, ograde minimalno smetaju, one crvene i plave crte su mi fora za slikavanje,  a pošto je staza ‘izdužena’ na par mjesta se vidi i bolid na suprotnoj  strani.  Što se  tiče halo-a   kad bolid dolazi prema meni  ne smeta mi toliko nego  kao  kad prolazi bočno  –  onda je baš ružan. Zvuk mi  nekako tiši nego prošle godine.  Suprotno svim prognozama koje sam gledao pred put, uskoro počinje kiša. Sakrivamo se ispod stabala, nitko nema kišobran, kabanicu, užas…

Prvo što primjećujem oko staze je da ima puno wc-ova, drugo da ima besplatni bus koji vozi oko staze. Ukrcavamo se i idemo iza glavne tribine gdje je postavljena ‘replika’ provanskog sela – tu se mogu kupiti lokalni proizvodi poput sapuna, vina, maslinovog ulja, ima nekakvih turističkih prezentacija, prospekata, poklone dijele itd…Odmah do je odlična F1 fan zona kojom dominira Renaultov štand. Renault je uložio masu sredstava kako bi što bolje ugostio svoje radnike, poslovne partnere i fanove. Tu je i veliki šator F1 store u kojem je bila velika gužva pa mi se nije svidio…Još tu ima bina gdje se drže govori ili pušta glazba, umjetna travica sa stolovima/stolicama za chill , štandovi sa ugostiteljskom ponudom, Senna štand, mogli ste se prijaviti u francusku vojsku, simulatori, promjene guma, itd…Na bini maskote f1 vozača plešu, zabavljaju publiku, dijele nagrade. Amerikanizacija – meni simpatična. Idem uzeti obećanu turu, ali nema vina za Vlaha. Merde! Stvar spašava Greame koji se iznenada pojavljuje i rješava stvar… bocom Mumm šampanjca! Stoka sitnog zuba i šampanjac – krajnje kontroverzna kombinacija! Uskoro nam se pridružuje lutka Ricci, pa dalje možete sami pretpostaviti što je bilo…ako ne možete pogledajte sliku e8 …Zatim na bini stižu francuski f1 šefovi: Abiteboul, (sad već bivši) Boullier i Vasseur – svima sam im u inat pokazivao Honda zastavu uz poneku psovku. :)

Kreću kvale, napuštam ekipu, preko mostova idem na prvu šikanu pa dalje prema Sainte Baume zavojima. Manjem dijelu Mistral ravnice fanovi mogu pristupiti, većem ne zbog ograde koju lako pomaknu ukoliko žele više gledatelja. Ovaj put je maksimalan broj bio ograničen na 65 000 po danu. Tribine izgledaju privlačno, gledam gdje ne kontroliraju redari pa se uvaljujem gore za q3. Posebna zahvala ide Groznom na udesu inače ne bi uletio na tribinu do kraja kvala. :)

Odličan pogled, stvarno su napravili fenomenalne visoke montažne tribine. Preko puta promatram zračni promet na aerodromu namijenjen stoci krupnog zuba.

Nakon kvala se prebacujem na tribinu do da ispratim F2 utrku. Opet je kiša padala pa je bilo različitih izbora guma. Novi turbo motori su dosta tihi, jedino što bacaju vatru iz auspuha. Nova tribina, nova support utrka, i to ona koju najviše iščekujem: Masters Endurance Legends! Kakve formule, kakvi bakrači! Ferrari 333 sp, Panoz, Audi R8, Peugeot 905, raznorazni GT-i…Jednog od GT Ferrarija obojenog u Red bull boje vozio je stanoviti Adrian Newey. Očekivano Ferrari 333 sp ima najbolji zvuk, ipak je taj V12 baziran na F1 motoru. Sunce opet sija, utrka se privodi kraju pa idemo nazad. Iza Mistral ravnice primjećujem i ostatke stare staze. Opet bez problema stigli do M i besplatno parkirali kraj apartmana. To se zove sreća. Zzz.

Nedjelja

Buđenje, doručak, pokret, već spomenuti Careffour market i tradicionalno propuštanje support utrka. Unatoč mom neodobravanju parkiramo na A parkingu, maksimlano blizu stazi. Ima par sati do utrke, šetamo malo, Vlaho ide na onaj nekakav vrtuljak pa površno gledamo dalje program …Malo po stazi voze superauti, malo Renaulti što smo ih vidjeli u M, malo neki novi. Glavna tribina se žuti. Napuštam Vlaha i Neffa, a Greame je već na putu za Njemačku zbog sprovoda. Cilj mi je bio od zadnjih zavoja na stazi u kontra smjeru doći do šikane na Mistralu. Puno više gledatelja po livadama nego jučer,ali i ovako, samo šetajući po rubu/obodu brežuljaka uz stazu može se isto dobro vidjeti. Zasjeo, legao pa čekam sat-dva. Tu kod zadnjih zavoja je extreme park – nekakva penjanja po tornju, zipline, karting, utrke biciklama za djecu . Redovi za hranu i piće poveći. Što se tiče predstartnih ceremonija, propustih paradu vozača i nekakvog što je letio na nekakvoj lebdjelici. Vidjeh helikoptere i avione u akciji. Pred start naravno svi ustaju, atmosfera raste, malo krša na startu, safet, pa nastavaljamo. Lagano se krećem i gledam. Utrka bila zanimljiva, vidio sam preticanja na neočekivanim mjestima. Sreo Vlaha slučajno, pa ga izgubio (i bolje :) ) , pa s Neffom dočekao kraj.

Nismo bili sigurni gdje se istrčava, pa smo uletili na glavnu tribinu kad je bilo gotovo, pogledali ceremoniju na podiju. Puštali su kod zadnjih zavoja, pa smo se onda malo šetali po stazi dok nas nisu potjerali i čekali koncert Guette. Vidio Leclerca, Alonsa, Herberta. U pozadini, u brdima munje paraju nebo. Počeo Guetta počela i kišica. Došli malo do ulaska u Paddock – nitko poznat tamo, pa gledamo koncert iz sigurne udaljenosti, kiša pojačava pa nazad na glavnu tribinu koja je natkrivena. Kamioni već na stazi pakuju opremu. Kiša još pojačava, na koncertu sve manje ljudi, sve više na tribini. Tende popuštaju, sve prokišnjava, totalni potop. Koncert je skraćen, a Neff i ja se spašavamo i ulazimo u jedan već napušteni šator Provansa sela i čekamo s ostatkom pokisle ekipe. Vlaho došao sebi i ima problema naći auto na parkingu. Izašao je na krivi izlaz, hi, hi, hi. Kad je kiša konačno stala idemo nazad, sve se već rasprema u villageu, Vlaho u autu odmara, polugol, upalio grijanje i suši robu – ružan prizor. To je bilo oko 9 navečer. Sat vremena nam je trebalo za izaći sa parkinga – očekivano s obzirom da je nažalost samo jedan izlaz, ima par tisuća vozila, i parkirali smo daleko od izlaza. Još nekih sat ipo-dva do M, ništa nama prestrašno. Opet našli besplatni parking u M, pa s Vlahom đir do luke i zzz.

Ponedjeljak

Neff se šeta po M, a Vlaho i ja krećemo na mini izlet po Provansi. Samo ime kaže ‘provincija’, tako da se nema tu što puno za vidjeti…Šalim se, naravno, Provansa je prekrasna i treba više dana da bi se ‘sve’ obišlo. Prva postaja grad Aix en Provance sa svojim simpatičnim trgovima i fontanama. Na tržnici sam kupio sapuna, nešto suvenira od lavande i 2go kobasica za grickati. Isto tako mogu se uzeti sirevi 2go – isto fora. Nakon toga idemo u srednjovjekovni Les Baux grad na stijeni koji je prekrasan . Odlično je očuvan, table sa pojašnjenima su začudo i na engleskom, pogled sa vrha je fenomenalan, i sve u svemu vrijedi svako eura karte i parkinga. Tu se nalazi i najveći katapult u Francuskoj. Dalje prolazimo kroz pitoreskna sela, vinograde, maslinke, zamalo i polja lavande, stajemo na objed pa turu završavamo u papinskom Avignonu.

Utorak

Dosta je bilo unutrašnjosi, idemo na kupanje u obližnji nacionalni park Calanaques! Gledamo na mapi par zanimljivh zaljeva,klifova, plaža koje namjeravamo posjetiti. Stigli na ulaz, puštaju auto ispred, nama spuštaju rampu, nemamo propusnicu, moramo dalje pješke, pasmater! Koliko ima do plaže? – oko sat vremena pješke…Možemo mi to, neš’ ti uru robe. Koja greška – uzbrdo, nizbrdo po onoj sparini, oko nas samo planinari i šetači. Trebali smo se okrenuti i poći negdje drugdje, ali džabe. Stopamo rijetka vozila bez većeg uspjeha. Stigli dole, prekrasna plaža, dvoje ljudi osim nas, okupali se, uživali, i onda nazad oko podne. Neff ustopao (lucky bastard!) , Vlaho i ja pješke. Crkli, prokuhali. Popodne smo mislili brodom iz stare luke na ‘Monte Christov’ otočić If, ali smo to otkazali i otišli shopping centar Grand Littoral za Vlaha pa nazad. Propustili smo i koncerat Stonesa na Velodromeu – I can’t get no…Neumorni klerofašist Vlaho otišao je pjehe do crkve Notre Dame na brežuljku poviše luke, a Neff i ja bezuspješno tražili Hrvatska-Island tekmu na tv-u , pa pogledali ogled Argentine i Nigerije. Rano spavanje i pakovanje za put.

Srijeda

Vlaho i ja se budimo oko 5, let nam je u 8, stigli doma, pada kiša, Dino nas dočekao i to je to. Neff je otišao u popodnevnim satima, stigao u Zadar pa autom za Zg isto bez problema.

Rekapitulacija troškova

F1 general admission vikend kartu sam platio 129 e čim su izašle, a Vlaho 179 e. Tribine su bile od cca. 279 e pa do 529 e. Smještaj je bio 460 e za tjedan dana u centru M, četverokrevetni apartman. Neffa je Ryanair povratni let došao oko 100 e iz Zadra, mene 110 e Vuleling naprijed i 60 e Volotea nazad – svi smo samo sa ručnom prtljagom. Bus transfer 8-9 e. Rent a car Opel Corsa za 4 dana 130 – Dollar rent a car. Zanimljivo je da mi prilikom on line rezervacije nisu tražili kreditnu. Za subotu parking na stazi 15 e, nedjelju 25. Organizirani bus do staze je bio prestrašnih 65 e za jedan dan. Neff je vlak u četvrtak platio 19 e povratnu i po 40 e uber od Cyra do staze u jednom smjeru. Na utrci velika piva je bila 6 e, sokovi 3,5 e, hamburger menu 10-12 e, Mumm šampanjac 65 e. Program kupih za Goofya – 15 e. Što se tiče mercha dosta skupo – nove majice 65 e, polo majice 85, Neff uzeo Vettel kapu za 45 e. Nisam vidio nikavih neslužbenih štandova niti švercera karata. Onaj Vlahov ‘vrtuljak’ samo 6 e. Cijene u supermarktima skroz ok. Piva je uglavnom u kafićima 6-7 eura, jedino je na F1 festivalu bila 9 – zato je i bila loša atmosfera. :) Može se u M jesti za male pare – pizze, sendviči, kebabi za par eura. Jedini pravi obrok je bio ručak u Provansi, 20ak eura za biftek. Les Baux ulaz na tvrđavu 8 e , parking u Provansi plaćali smo po euro-dva sat. 6 sapuna 10 e – best buy suvenir! Ukupno sam potrošio oko 700-800 e.

Zaključak

Vrlo zadovoljan putovanjem, jedno 9/10.

bogat program u M i na stazi, odlična vidljivost sa GA kartom, prekrasna Provansa, M bolji od očekivanog, nismo previše zapeli u gužvi, parkirali u M bez da smo išta platili

Skupe f1 karte, skup bus za do staze, naplaćivanje parkinga na stazi, skup merch, nema vlaka do staze i(ili) nekakvog besplatnog busa do staze, prometne gužve, francuzi koji ne govore engleski , a oni koji govore su bahati, nisam nešto previše vidio M i okolice, nisam se čak ni metroom vozio – ali to sam si sam kriv.

Pohvale svima koji su uspjeli pročitati do kraja, za sve komentare, kritike, pohvale, pitanja kao i uvijek stojim na raspolaganju.

FIN

zekohonda

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.