RU

Putopis: WRC Španjolska – Katalonija

Podnaslov: At the races – La Fiesta edition

Uvod:

Proteklih godina bilo je određenih želja (ne mogu ih nazvati pokušajima) za otići konačno na WRC. U igri su bile Njemačka i Portugal, ali je izbor na kraju pao na Španjolsku-Kataloniju . Odgovara nam vrijeme održavanja u podsezoni, ima direktnih letova Dubrovnik-Barca , a i gledanje rallya je besplatno (znam da se za ova druga dva plaća karta) … Prodano! Dino kao veliki rally fan putuje sa mnom, a pridružuje nam se i Neff koji leti skroz drugom rutom.

Pripreme:

Prvo par riječi o povijesti rallya i samom rallyu:
Prvi Rally Catalunya je vožen 1957., 1988. se spaja sa Rally Costa Brava, a 1991. prvi put je vožen u sklopu WRC-a. Od 2002. Rally je prebačen u pokrajinu Tarragona, a sjedište je u resort gradu Salou na Costa Dauradi, 100-tinjak km jugozapadno od Barce. Od 2010. vozi se na dvije različite podloge tj. po asfaltu i makadamu što ga čini jedinstvenim rallyem u WRC kalendaru.

Ove godine se vozilo 53. izdanje. Prijavljeno su bile 72 posade raspoređene u različite kategorije – WRC, WRC2 – R5, WRC3/Junior – R2/T… U četvrtak ujutro je shakedown , a navečer je ceremonijalni start u centru Saloua. Servisna zona je pokraj velikog zabavnog parka PortAventura u Salou. Zatim, sljedeća tri dana se voze po tri brzinca ( u buduće SS kao special stage) u prvom dijelu dana, koji se ponavljaju u drugom dijelu dana. Još se u subotu kao zadnji vozi popularni SS13 Salou tako da je to ukupno 312 km rallya, raspoređenih u 19 SS-ova. Ove godine nije bilo tradicionalnog SS1 u Barceloni kod Placa d’Espane jerbo nisu dobili dozvolu od gradskih vlasti.

Za pripremu sam najviše koristio službeni sajt na kojem imaju sve moguće informacije: mape, itinerer , lista prijava, specijalni vodič po SS-ovima. Također navedeni vodič je dostupan i u obliku aplikacije koja vas sa uključenim gps-om nepogrešivo vodi do željene lokacije. Ne odmaže ni stranica

Guglajući internet prostranstvima pronašao sam i putopis grupe Istrijana koji su tamo bili 2013. i kontatkirao autora. Čitajući njihove dogodovštine najviše me strah bilo da ne upadnemo u nekakve prometne gužve, ne budemo mogli parkirati, ili naletimo na kakve zatvorene/blokirane ceste zbog rallya i tu izgubimo dragocjeno vrijeme. Osim toga rally ne propušta ni (ovom prilikom) tročlana ekipa iz (WRM), pa smo s njima u kontaktu. Dino je i poslovno surađivao s osnivačem sajta Matijom Škalićem. Prekaljeni, mladi, nabrijani fanatici!

Što se tiče ostalih bitnih stvari za put: letimo u četvrtak, vraćamo se u utorak (Neff u srijedu). Od goleme i vrlo povoljne ponude smještaja odlučio sam se za luksuzni bungalov u La Siesta camping and resort u Salou – glamping ;) . Rent a car smo iznajmili na 3 dana, i to Seat Ibizu (kad si u Rimu, jel’te). Od nedjelje predvečer smo u Barci u airbnb smještaju.

Četvrtak

Popodne letimo, rentamo auto i kupimo Neffa koji stiže Ryanom iz Londona (!?). Neff i Dino imaju podaktovni promet na mobu, ja nemam, premda sam ista mreža kao Dino…Puta madre! Barem su pozivi i poruke jeftini od 01.07.2017. Moja glupa navigacija nas ne vodi na autocestu, pa kasno stižemo u Salou. Kao i u Italiji, sve vrvi od kružnih tokova. Čekiramo se u La siesti, idemo do supermarketa u shopping, pa krećemo ‘do mora’ nešto pojesti. Vidimo podij gdje je bio start, golemu pješčanu plažu, okolo kafići, restorani, engleski pubovi, hoteli, apartmani. Malo dalje su zabavni parkovi, golf, karting –sve za jedan odličan i raznovrsan odmor bili Vi solo, sa boljom polovicom, ekipom ili obitelji. Jedan od rijetkih restorana koji još radi se proročanski zove Rigoletto. Skoro i on zatvara, jedino pizze možemo naručit. To riješili i pošli doma spavat, sutra je veliki dan!

Trebam napomenuti da smo propustili jutarnji shakedown, što je bila moja greška u planiranju – wrc posade minimalno 3 puta prođu kratku, ali vrlo atraktivnu makadam-asfalt rutu. U biti, zbog poslovnih i onih obveza, bolje mi je da nismo putovali dan ranije, ali ako ste u prilici, nemojte propustiti shakedown.

Petak

Dan za makadam! Rano buđenje, doručak i odlazak na 100-tinjanjak km udaljen SS1 Caseres koji počinje u 09:53. Prekrasan sunčan dan. Zbog pristupačnosti i atraktivnosti odabiremo sami kraj SS1. Parkiramo u selu Bot i nakon kraće šetnje smo kod ‘tog’ mjesta, jaki lijevi zavoj nakon nizbrdice, ZP3 lokacija po vodiču. Dobro je, ali je prevelika gužva, a ima i dosta policije, redara. Oprezno hodamo po šumskim puteljcima dalje, gužva se razilazi. Stajemo kod unutarnje strane jednog blagog desnog zavoja, u hladu i čekamo. Pomalo lomim grane da manje smetaju, i gledam gdje da se bacim, zlu ne trebalo.

Helikopteri u zraku, prođe pokoje službeno vozilo,malo se natežu sa publikom, malo se prašine podigne, ali ništa strašno…I onda konačno kreću! Ništa, apsolutno ništa, što sam vidio u motorsportu se ne može usporedit s tim prvim prolazom. Ono, prvo vidiš dim u daljini, pa ga čuješ, pa ga vidiš i onda proleti metar od tebe sa barem 150, zabaci stražnji kraj i podigne pješčanu oluju. Kamenčići lete, moraš okrenuti leđa i pričekat 10-15 sekundi da se donekle situacija smiri. Ogier je imao nezahvalnu ulogu ‘čistača’. Jedna slika tisuću riječi, Neffov clip množite sami:

Sad mi je jasnije zašto mnogi imaju nekakve maske na glavi. Srećom smo na unutarnjoj strani, pa smo manje pod udarom. Prolazili su u intervalima od 2 ili 3 minute, nisam siguran. Nakon par prolaza idem dalje u šetnju. Pričekam par prolaza na jednoj lokaciji pa idem dalje. Nema redara, bez problema se prelazi ‘preko’. Napravio đir, pokupio Dina i Neffa i idemo lagano nazad dok se SS1 privodi kraju. Stigli do auta, otvorili pive i odlučili nešto pojest, prošetali do centra Bota i u kafani naručili senvdič sa pršutom/sirom i pivu. Odustali smo od bilo kakvog pokušaja stizanja na SS3 o čemu smo prije razmišljali. Solidna se gužva stvorila na tom trgu. Rally fanovi pristigli odasvuda…Uz domaće najviše je skandinavaca, estonaca, poljaka, francuza i britanaca.

Krećemo na zadnji današnji SS6, Tera Alta koji počinje u 16:22. Neff vozi. WRM ekipa javlja da su oko ZP5, pa idemo do njih. Lijepim krajolikom prolazimo, masline, vinogradi, polja, rijeka, nuklearna centrala… :D Stigli tamo, gužvovito, ali bez problema parkirali i idemo ‘prema cilju’. Slučajno na njih naišli, pa malo razgovora ugodnoga naroda slovinskoga. Ozbiljna su ekipa, aparati, kamere, talkie-walkieji, došli par dana prije da izvide potencijalne lokacije. Naša lokacija je jako živopisna – kanjon, taman za zasjedu iz vesterna. Podloga je dosta lošija od SS1, sa puno dubokih udubina/kolotraga. Ima i skok. Haninnen u Toyoti je skočio ko Blanka Vlašić u najboljim danima.

Sve u svemu, WRC zvuk je (očekivano) vrlo dobar. Što se izgleda tiče Hyundai mi djeljuje najozbiljnije, Ford najagresivnije, Citroen čudno, a Toyota bzvz. – kao neka igračka. Kad je sve završilo idemo nazad, pa na Rally de tapes! Tapas i piva 2,5 eura, 30ak restorana u Salou je uključeno u ‘gastro rally’. Odlična akcija. Nakon dvije etape još jedemo nešto van programa i idemo spavat. Srećom nisam gledao utakmicu Hrvatska – Finska. Nismo išli u servisnu zonu, mada kažu da je petak najzanimljiviji jerbo mijenjaju cijeli ‘donji’ dio automobila da ga pripreme za asfaltnu podlogu.

Subota

U subotu jutro Neff se ne osjeća najbolje pa ostaje u kampu. Ni ja nisam nešto predobro, Dino je odmoran i čio. Krećemo nas dvoje na zadnji SS prvog dijela dana , SS9 Savala sa startom u 09:54, ZP4 pored sela Conesa. Opet bez problema stižemo, prije Conese je veliki organizirani parking, parkiramo i krećemo na kratak put. Malo se smrzavamo,ali nema veze. Velika gužva, ljudi na sve strane, na svakoj livadi, docu. Odmah je tu jedan atraktivan lijevi zavoj nakon kojeg slijedi uspon. Dino ostaje tu, ja se mudro penjem gore. Gore se lakše diše. ;) Vidim dva dijela staze, pa nastavljam gore do vrha, malo s donje strane, malo s gornje, opušteno. Srećem i Škalića Jr. na vrhu, pa se vraćam dole. Meni dosta, nagovaram Dina da idemo nazad.

U kampu Neff lagano chilla u bazenu. I ja se okupao, pa smo svo troje objedovali paellu od morskih plodova. Meni odlična bila. Objed se odužio, pa tek poslije 16:00 idemo do plaže gdje u 17:00 počinje SS13 Salou. Velika gužva, ograde, nije lako naći pravo mjesto.Malo na jednom mjestu, malo na drugom, stigao do cilja.

Nastavljam do servisne zone, uskoro stiže i Dino pa razgledamo. PortAventura još radi, već su u nekakvom Halloween izdanju, Ferrari land je ranije tog dana zatvoren. I tako sam čitao da je preskup, da su predugi redovi, i da su glavne (i jedine) atrakcije često u kvaru. U servisnoj zoni je izložena i kvalitetna kolekcija historic rally auta. Iz ponude izdvajam Alpine A310 i Rover Metro-e. Boksevi uglavnom prazni, auti su većinom u parc fermeu. Oni koji su unutra popravljaju se pod budnim očima FIA-nih delegata. Na monitoru poviše njih se vidi koliko im (ni)je ostalo vremena.

Hyundai ima najbolji hospitality, mada i ostali nisu loši. Ima simulatora, maketa,suvenira, svačega. Dobra je ponuda svakojake rally, f1 i ine motorsport robe. Najpopularniji je WRC štand. Cijene kako što, kako gdje. Nove, službene stvari su skupe. Popili pivu, pojeli pomfri, pa nazad u kamp mrtvi umorni. Na verandi malo odmorili, pojeli/popili pa razmišljamo što i kako sutra. Neffu je Paella samo pogoršala zdravstvenu/probavnu situaciju, Dino hoće što više vidjeti, meni dovoljan jedan SS. Dogovor je postignut, Dino se budi u 5 i po ide sa WRM ekipom, Neff i ja gledamo Suzuku. Ipak je to zadnja utrka Mclaren Honde na domaćoj stazi. :D

Nedjelja

Utrka više/manje pogledana, Neff opet ostaje, ja sam krećem. Ne zanima me power stage, idem na SS18 Riudecanyes koji počinje u 10:53. Tu je legendarni kružni tok oko kojeg se izvrte za 630 stupnjeva (ako sam dobro zbrojio). Dino javlja da se tu ujutro baš smrznuo, još je mrak bio. Parkiram na cesti (jedna traka je namjerno ostavljena za parking) i šetam 15ak minuta do lokacije. Za to vrijeme poviše prolaze historic vozila. Nažalost, nisam ih vidio u akciji, a nije bilo nikakvih informacija točno kad voze. Stižem na kružni tok i odlučujem se za manje napućenu stranu koja je u hladu. Isto hladnjikavo, oblačim dugi rukav. Okolo svi motaju, pasivno se naduvaš htio/ne htio. Super pogled, odlična atmosfera, stalno nekakva dobacivanja, skandiranja, podjebavanja. Jedino zvižde policiji.

Ono, postavljaju zastave na znakove posred kružnog toka, stiže službeno vozilo, izlazi lik, mislim sad će im reć da maknu zastave, a ono fotograf ide slikavat publiku. Vozač trubne i to je znak publici da pozdravi, maše, što god. Pa jedna strana viče nešto, druga odgovara, nešto kao ZD – S na našim tribinama (ok, loš primjer :) . I tako kreću vožnje, vrte se, netko malo bolje i uže, netko šire. Opet se malo šetam dalje do drugog kružnog toka kojeg samo prolaze, pa prelazim na drugu stranu, tu je i nekakav privremeni kamp za rally fanatike i meeting subaru fanova. Ovaj dio rallya više izgleda kao brdska utrka sa širokim cestama i finim, glatkim asfaltom.

Kad je završilo nazad, malo bazena, pa do podija na proglašenje pobjednika. Dino je bio sa WRM ekipom na power stageu, i vidio je ex skijašicu sada ‘rallyjašicu’ Niku Fleiss kako dijeli medalje. Neff je po instagramu znao da je ona tu, ali isto sam se iznenadio da je njoj pripala ta čast (Red bull veze).

Dodjela je kasnila sat vremena, to je jedino što im baš zamjeram u organizaciji. Ali dobro, lijepo je bilo, Meeke i ekipa Citroena je bila presretna pobjedom. Ford također ima razloga za slavlje. Ni hostesta nije bila loša. A i Pero Dijetlić, maskota PortAventure je bio simpatičan… Ok, pondošljiv. Malo pogledali parkirana vozila, što se događa na plaži i nazad. Dogovorili smo kasni check-out. Spremili se i nazad za Barcu. Ovaj put autocestom. Zamalo sam ostao bez 100 eura jer sam totalno idiotski dva puta išao ubacit 100 eura u aparat, pa je progutao novčanicu. Srećom, našli smo radnika koji nam je pomogao. Vratili auto, pa vlakom i metroom do naše Airbnb sobice u staroj gradskoj jezgri. Prije par sati završio prošpanjolski provjed. Dosta katalonskih zastava i natpisa ‘si’ po prozorima, balkonima.

Ali sve u svemu dosta tolerantno…Pretolerantno! :D Popili koju pivu na terasi sa domaćinom i njegovom ekipom, dali mu bocu vina, kobasicu sa tartufima i sir, domaćin oduševljen, pa Dino i ja u šetnju, Neff i dalje out. Bio sam u Barci 2008. na F1 utrci, tako da mi je dosta znamenitosti poznato. Ali lijepo se prošetat Ramblom i okolicom. Pojeli napolitansku pizzu i doma – Dinu je san otići u Napoli. ;) Za to vrijeme Neff je objasnio našem domaćinu Englezu Danielu kako su se u bivšoj jugi (i dan danas) gledale engleske humoristične serije. To ga je oduševilo jer mu je jedan od uzora Delboy. Poduzetan čovjek, što ćeš.

Ponedjeljak

Još jedan lijepi dan je svanuo, idealan za razgledanje grada. Izlazimo iz kuće oko 9, 9 ipo. Skoro ništa ne radi, tek kafići i dućani otvaraju. Otišli do Barcelonete, tamo se Neff i ja okupali. More solidno, dosta čisto. Doručkovali pa Dino i ja na žičaru do Montjuica, a Neff svojim putem. Prekrasan pogled, stižemo do brda. Tamo su se nekad vozile F1 utrke. Dalje se šetamo, pijemo pivu, placa d’Espanya, pa do genijalne tržnice Bouqueria gdje se nalazimo s Neffom.

Kupili malo kobasica, maslina, ulja i tako…Idemo nazad u stan, pa nešto pojest, biram gazpacho juhu i dnevni menu od 3 slijeda. Podijelili butelju bijeloga. Popodne idemo do Sagrada familije – i dalje izgleda impresivno, ni dizalice joj ništa ne mogu! Tu je i nekakav mali Barca muzej sa posterima, plakatima i sl. Vidio Maradonu, Prosinečkog i Vučevića. Došli do Pl. Catalunya koja lijepo izgleda po mraku pa još malo šetnje, i stižemo do muzeja pršuta – jamon experience. Dino se tu nakupovao poklona, pa opet nazad na napolitansku pizzu. I Neff nam se pridružio. Za promjenu naši dobili Ukrajinu pa je lakše zaspati.

Utorak

Buđenje i odlazak nas dvojice na aerodrom. Strahovao sam da će nas uhvatiti kakav generalni štrajk u Barci, da ćemo zapeti, a ono let nam kasnio 2 sata zbog štrajka francuske kontrole leta. Merde! Popodne stigli doma, dok je Neff za to vrijeme gledao prokatalonske prosvjede i ‘izdaju’ katalonskog predsjednika.

Rekapitulacija troškova

Povratni let Vuelingom sa kuferima Dubrovnik – Barcelona 160 e. Rent a car 20 e po danu + 20 za kasko po danu (prvi i jedini put kasko, nadam se). Ima i duplo jeftinijih rent a carova, mi smo se odlučili za ‘brand’. Cestarinu smo nazad platili oko 10-12 e. Smještaj u Salou u La siesti 260e za troje, za tri noći – nije beg cicija! Za te novce mogli smo dobiti i polupansion u hotelu sa 3 ili 4 zvjezdice. Tamo se apartman za četvero može naći za 50-60 e po danu. U Barci nas je soba u centru došla 58 e po danu- to je povoljno. Općenito Španjolska nije skupa.

Cijene u supermarketima su niže nego u nas, u kafićima i restoranima umjerene. Butelja vina u restoranu 10 eura, menu sa 3 slijeda 11 eura, a po glavi bi nas objed ili večera sa pićem došla oko 15-20 e. Jedino je skupo bilo u servisnoj zoni, dvije pive i dva pomfrija 18 e. Ali to su cijene od PortAvetnure, pretpostavljam, jer su njihove čaše. U Barci 10 vožnji busom/metroom/vlakom u prvoj zoni 10 eura. Žičaru smo u jednom smjeru platili 11 e – turistički. McDonalds menu na aerodromu oko 7 eura. Ukupno sam potrošio oko 650 eura, a nije se štedilo.

Zaključak:

Oduševljen sam događajem po svim osnovama, u brojkama: 9,5/10. Nadam se da ćemo 2019. imati priliku nešto slično gledati u Hrvatskoj. ;)
+ atmosfera, atraktivnost vožnji, organizacija, službeni sajt, minimalno prometnih gužvi, sunčano vrijeme, toplo more, gastro ponuda, jeftino…
– osim kašnjenja od jednog sata za proglašenje pobjednika…ništa vrijedno spomena.

Toliko od mene ovaj put, za sva pitanja, komentare, kritike kao i uvijek stojim na raspolaganju.

P.S. U međuvremenu je WRM ekipa složila konačni clip rallya, pa pogledajte njihov (kao i uvijek) visokokvalitetan uradak: