Najljepša priča testiranja – osvrt na neka prošla vremena

Izdvojeno / Kolumna

Luka Maloić

Prije 9 godina 7 min 5 komentara

Brawn GP

Možda ne postoje pobjednici i gubitnici na testiranjima u svijetu Formule 1. Sve je puno tajnovitosti. Prava forma se skriva, naklapa se o postavkama, svi voze pod nekim ograničenjima, ali ipak sve ispliva na površinu. Nakon glamuroznih predstavljanja sjajnih, blistavih i prekrasnih bolida, skidanja plahti s posljednjih tehnoloških čuda i slikanja vozačkog dvojca nastupa pravi posao. Potrebno je te prekrasne bolide uprljati i pokazati svijetu tko će biti glavni igrač i pretendent za pobjede i naslov.

Smatram da su testiranja prvenstvo prije prvenstva. Sve je puno tračeva, zakulisnih igara, nadmudrivanja, “ne znamo gdje su drugi s formom, ali ne znamo ni sami gdje smo” i sličnih priča.
Ova testiranja su prošla u znaku dominacije Mercedesa. Ferrari se polako budi iz sna i postaje važan igrač. McLaren-Honda je na početku i priuštila nam je misterioznu nesreću s Alonsom kao glavnim protagonistom. Williams čini sve da se upiše u pobjednike. Red Bull pokušava natjerati Renaultov motor preko realnih granica. Ostali pokušavaju pronaći svoje mjesto pod suncem na razne načine. Lotus je bio čak dva dana najbrži na supersoftu. Force India je došla vrlo kasno, a Manor se nije pojavio uopće.

Povijest nas je naučila da su testiranja itekako znakovita, bitna i da se moraju pratiti.

Prije šest godina, F1 testiranja ponudila su nešto što je ovaj sport okrenulo naglavačke. Privatnik je u najskupljem sportu na svijetu usred vrhunca kreditne krize pobijedio i uzeo vozački i konstruktorski naslov. Priča je to o Brawnovoj ekipi koja je 2009. šokirala svijet i očitala lekciju svima.

Interlagos – slava i plamen

ScreenshotPriča počinje godinu prije. 2008. Lewis Hamilton postaje prvi Britanac koji se okitio vozačkim naslovom nakon 1996. Potpuna drama na Interlagosu u Brazilu na kojem Lewis osvaja naslov u posljednjem zavoju prolaskom pokraj Tima Glocka i prekida slavlje u Massinom boksu. Jenson Button je u tom istom trenutku gledao kako njegov sunarodnjak upisuje svoje ime u povijest. U trenutku kada je čestitao Lewisu njegova Honda je gorjela kao i snovi ekipe da postigne nešto veliko. 2008. Jenson je u bodovima završio samo jednom. Unatoč ogromnim novčanim ulaganjima i ponajvećim budžetom u F1. Honda je završila sezonu pretposljednja u konstruktorskom poretku. Kraj utrke u Interlagosu posebno je simboličan. Button je završio 13. i parkirao svoj RA108 u boksu. Iza njega parkirao je Lewis Hamilton koji je slavio naslov prvaka. Buttonova Honda bila je u plamenu, otkotrljala se unatrag i udarila u nos slavljenički McLaren u trenutku rukovanja dva sunarodnjaka. Buttonovi snovi da će ikad postati svjetski prvak nestajali su u zraku pomiješani sa dimom Hondinog motora.

Honda spušta zastor

Nekoliko tjedana nakon završetka sezone Honda je objavila da se povlači iz F1 zbog globalne financijske krize. Jensonovo vrijeme u F1, zajedno sa njegovim timskim kolegom, veteranom Rubensom Barrichellom činilo se odbrojeno. Dva vozača čije su karijere obećavale mnogo izlaze iz sporta na takav način. Nije se radilo samo o Jensonu i Rubensu. Sedam stotina ljudi strahovalo je za svoj posao i novi kupac se tražio po hitnom postupku. U tom trenutku u svijetu je vladala velika financijska kriza i svi su znali da će se kupac jako teško pojaviti. Tri neizvjesna mjeseca su prošla prije nego je spasenje stiglo u obliku Rossa Brawna. Bivši tehnički direktor Ferrarija i mastermind sedam Schumacherovih titula preuzeo je kormilo Hondinog tima.

Samo nekoliko tjedana prije otvaranja sezone 2009. u Australiji, objavljeno je da Brawn otkupljuje dionice od Honde i preuzima kontrolni paket od 54% udjela. Preimenovao je momčad u Brawn GP, zadržao vozače Rubensa i Jensona, te očuvao stotine radnih mjesta u Brackleyu. Radna mjesta bila su u velikom broju spašena, ali se nedostatak Hondine financijske injekcije itekako osjetio. Nije bilo spasa za 270 ljudi koji su morali otići. Brawnovo iskustvo i znanje je bilo dokazano, ali kupnja cijelog tima i vođenje istog je sasvim druga priča.

Honda je mnogo uložila u automobil za 2009. godinu i pomogla je financijski Brawnu da mu olakšaju prijelaz iz tvorničke u privatnu momčad. Nisu ni znali da su stvorili prvaka.

Fenix iz pepela

Brawnov potez bio je hrabar, a u nekim varijantama vanjskih komentatora i čudan i lud. Ross je imao razloga biti tiho uvjeren kako je napravio pravi potez. Svi znakovi prema simulacijama koje su radili preko zime ukazivali su na to da će taj auto koji je Honda pripremala za 2009. biti razorno brz. Dizajnerski tim je uspješno iterpretirao i implementirao nova aerodinamička pravila koja su se uvodila za tu sezonu. Andrew Benson, renomirani novinar i F1 insajder iz BBC-a izjavio je da mu je jedan izvor iz Brawn GPa rekao:

“Tjednima prije nego što smo auto izveli na stazu, jedan od ljudi koji su radili na aerodinamici rekao nam je da će auto biti 2 sekunde brži od svih ostalih.”

Iako je Brawn imao nekih problema kako da na šasiju svog BGP001 smjesti Mercedesov motor umjesto Hondinog, sve je prošlo odlično. Nakon prva četiri dana testiranja u Barceloni svi su postali svjesni snage Rossove ekipe. Predsezonska testiranja u Jerezu samo su potvrdila dominaciju. Otvaranje sezone u Australiji nije moglo biti bolje za Brawnovu ekipu. Dominacija u kvalifikacijama i utrci od strane oba vozača. Šest pobjeda u prvih sedam utrka za Buttona na početku sezone začudilo je svijet. Stvorena je zaliha bodova koja je bila teško dohvatljiva. Kako je sezona odmicala Brawnu je nedostajalo sredstava za razvoj bolida istom brzinom kao što su to radili njegovi konkurenti. Brawnov kontroverzni dvostruki difuzor, aerodinamički ispušni sistem koji je odigrao veliku ulogu u performansama na početku sezone, na kraju je proglašen legalnim od strane FIA-e. Izbili su i konflikti sa Red Bullom koji se polako spremao preuzeti dominaciju i osvojiti sve naslove u razdoblju od 2010. do 2014. godine.

Brazil 2009. – isto mjesto, druga priča

Na početku sezone činilo se za da će ovo biti bajka za Brawn GP no polako im je trofej ispadao iz ruke. Baš kao Hamilton 12 mjeseci ranije, Button je osigurao naslov sa petim mjestom u Brazilu. Šok i nevjerica – Jenson je podignut na ramenima svojih mehaničara postao svjetski prvak. No, nije sve bilo tako lako. Najprije je bio žrtva kišnih kvalifikacija pa je startao tek kao 14. Vozio je uporno i hrabro te osigurao potreban rezultat koji ga je upisao u povijesne knjige. Nakon finala u Abu Dhabiju Button je bio prvak sa 11 bodova prednosti i Brawn je uz vozački osvojio i konstruktorski naslov. Pobjednik zadnje utrke sezone bio je budući svjetski prvak Sebastian Vettel. Bila je to debitantska sezona iz snova za Brawn GP. Pokazat će se kasnije i jedina.

Brawnovo naslijeđe

Nakon monumentalnog uspjeha 2009. Ross Brawn opet vuče genijalan potez i prodaje ekipu Mercedesu. Bez značajnih ulaganja, tim jednostavno ne bi opstao u vrhu Formule 1. Ross ostaje u ekipi Mercedesa do 2013., kada je rekonstrukcija upravljanja učinila svoje i Brawn napušta Brackley.

Ovogodišnja testiranja daju naslutiti da je Mercedes barem jednako izražen favorit kao Brawn 2009. godine. Sve što možemo očekivati na startu VN Australije je dupla pobjeda, samo ostaje pitanje u kojem poretku Mercedesovih vozača. Unatoč pobjedničkim navikama i značajnim financijskim sredstvima koja su normalna u ekipi kao što je Mercedes, mnogi će se osvrnuti sa sjetom i nevjericom prema vremenu kada je Hondin propali san protutnjao sezonom 2009.

Odgovor